Prihlásenie     Registrácia

Výsledky testácii

Pre tých, ktorí nemali možnosť si prečítať článok riaditeľa historicko-technickej komisie v januárovom čísle časopisu Veterán.sk, tu si ju môžte prečítať ešte raz. Testácie už desať rokov
 
Historickým vozidlom sa vozidlo stane až po úspešnej absolvovaní technicko-historickej kontroly. Už desať rokov sa na Slovensku konajú technicko-historické kontroly, predtým označované aj ako „testácie", ktoré sa opierajú o technické pravidlá medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA. Napriek mnohým kritikám stav vozidiel – žiadateľov o preukaz historických vozidiel má podľa riaditeľa THK (technicko-historickej komisie) stúpajúcu tendenciu. Ako tomu bolo v uplynulej sezóne čítajte v nasledujúcom príspevku.
 
Text: Jozef Váry
 
Trnava

Tak ako každoročne, jarné kontroly historických vozidiel začínajú na západe alebo na juhu. Skorým príchodom teplých dní  rastie chuť jazdiť v prichádzajúcej sezóne s novým „veteránom". Už tradične sezónu otvárajú kontroly v Bratislave alebo v Trnave. Tento rok bola prvá Trnava, a to už 27 marca. 6 automobilov a 9 motocyklov bolo v priebehu dňa pristavených na kontrolu na tradičnom mieste v autoservise Autofrim. Pod dohľadom pána Imricha Čapkoviča sa vozidlá presúvali na jednotlivé pracoviská – kontrola výrobných čísiel, brzdová stolica, zdvihák a na záver fotografické zdokumentovanie. Časť vozidiel boli takzvané „opakovačky", teda tie, ktorým vypršala platnosť dokladov a je potrebná opakovaná kontrola. Časť vozidiel, a to prevažná, sú však vozidlá dohotovené počas zimných mesiacov a pristavené na kontrolu prvýkrát. Zjavne majiteľov a renovátorov už svrbia dlane a nevedia sa dočkať novej sezóny. Z motocyklov sú tu hlavne Jawy, a to najmä „péráky", čezeta, tiež nemecký Zündapp, prekvapením je rikša Jawa pre dopravu osôb. V kategórii automobilov vynikal honosný Rolls Royce Silver Cloud, sekundovali mu športové mercedesy 190 SL a 250 SL. Prvý raz bola predvedená tiež jedna  „hadimrška" začínajúceho zberateľa. Škoda chýb, ale ako to býva pri začiatkoch typické, vznikli len z nedostatku skúseností. Žiaden veľký problém, dohodnuté, chyby budú odstránené a vozidlo môže byť skoro ako vzor ostatným.
 
Bratislava
 
Bratislava, 10. apríl a sme v obľúbenej STK-áčke na Panónskej ceste. Pán Vincek – mimochodom šéf – je už pripravený a nenechá si odpustiť aspoň krátke zvezenie sa 
s „veteránmi" na brzdovej stolici. Začíname o ôsmej a v krátkych dohodnutých intervaloch prichádzajú  vozidlá na kontrolu. Špičková Jawa 250 špeciál „horská", Matchless G 80, BMW 75 a Jawa 634. Je zaujímavé, že čím starší stroj, tým v lepšom stave. Naopak, relatívne „mladá" šesťtrištvorka Jawa zakúpená od armády je odratá, má krivú páčku, trošku hrdze. Nevadí, vieme sa dohodnúť s majiteľom. Po odstránení chybičiek krásy môže ísť do sezóny. Že to myslí vážne, svedčí aj odev armádneho regulovčíka – už len ísť na súťaž. Spomeniem automobily. Sú tu opakovačky:  tatraplán, MB 190SL a 230 SL,  Volkswagen 1303 S a Tatra 813. Tatraplán, ešte treba čo-to porobiť. U mercedesiek sa začína prejavovať vek vozidiel 
na podvozkových skupinách, volkswagen – to je štandard. Ohromná tatrovka pána Baligu, to sa nedá nazvať ináč ako učebnicový príklad renovovaného vozidla.  A premiéry boli hneď tri. Peugeot pána Latku, výnimočný aerodynamický americký Chrysler Airflow – koho iného ako zberateľa „amerík" pána Odzgana a raritná Tatra 13 v pekárenskej úprave pána Baligu. V Kopřivnickom múzeu bolo zistené, že bolo predané do Turzovky. V Turzovke sa zistilo, komu patrilo, našiel sa syn majiteľa. A máme vozidlo tak ako sa patrí, so zdokumentovanou históriou.
Na jar ešte Bystrica a Mojmírovce
 
Čas beží, prešiel apríl, začína sezóna. Podľa harmonogramu sú v pláne kontroly v Banskej Bystrici a Košiciach, komunikujem s klubmi a vyhovuje nám zmena – prehodiť termíny. Teda 14. mája sme v Košiciach na typickom mieste na stanici kontroly pod zimným štadiónom. Domáci člen komisie, pán Kollár, vybavil vďaka ústretovosti vedenia termín v piatok poobede. Na päť vozidiel poobedie stačí. Ideme do toho. Čaká jedna motorka a štyri autá. Premiérová Jawa 250 automatic zo šesťdesiatich rokov, veľmi dobrý stav, automatická spojka  pracuje bezchybne – prechádza kontrolou bez zaváhania. Potom ďalšie novinky – Tatra 603 začínajúceho mladého zberateľa – no tu je potrebné ešte popracovať. Ale máme tu krásne vzory vozidiel po vykonanej renovácii, tou je Škoda 430 D pána Radiča  a skvostná Laurinka, model 110 známeho košického renovátora pána Šiňanského.  Posledná je Tatra 57 pre Slovenské technické múzeum v Košiciach.
Druhý deň pokračujeme v Banskej Bystrici. Firma Donivo prichyľuje komisiu vo svojich priestoroch a skoro presne o ôsmej začíname. Že sme v Bystrici, v sídle známeho motorkárskeho klubu, je jasné hneď od začiatku. Z 15 vozidiel je 11 motocyklov. Začíname manetmi M 90 – hneď 3 kusy, ďalej ČZ 150 C, ČZ 125 t, Jawa 250 typ 11, Jawa-ČZ 175, Ariel, Harley Davidson a ešte Kawasaki Z 400. Konštatujeme nadpriemerný štandard okrem Kawasaki – no ako som už spomenul, mladá motorka - horší stav. Ešte autá – boli len osobné, z toho jeden vojenský Ford alebo Willys alebo aj Hotchkiss. Vozidlo celkom dobre urobené, ale história úplne neznáma. Nielen pre nás komisárov, ale čo je zaujímavé, aj pre majiteľa. Ďalšie vozidlo je na Slovensku jediný Morris Ten. Z diaľky pekný, z blízka...nepoviem. S majiteľom máme dohodu, bude ešte pracovať, zatiaľ podmienečne. Predposledná je malá aerovka 662 –ka, prvotina renovátora. Strechu ešte šijú. Dohoda - počkáme na dodanie strechy a medzitým budú odstránené drobnosti. Posledným vozidlom je Jaguár „éčko", kontrola po piatich rokoch. Pred piatimi rokmi bolo vozidlo akurát po renovácii, dnes má za sebou päť rokov používania na podujatiach pre historické vozidlá. S napätím očakávame brzdovú skúšku, dopadla však perfektne. „Ečko" brzdí, ako hovoria okolostojaci technici, lepšie ako celý rad dnešných vozidiel. Ešte zdvihák a suché konštatovanie – stav bez zmeny – ako pred piatimi rokmi. Spokojný úsmev na tvári pána Hanušku hovorí za všetko.         
Končí jar a chystáme sa pomaly do leta, akcie sú v plnom prúde. Mimo harmonogramu kontrol robíme 29. mája ešte kontrolu na požiadanie predsedu klubu v Mojmírovciach, pána Knolla. Po dohode aj s klubom v Nitre, zorganizoval kontrolu 12 vozidiel v Nitre – Janíkovciach. V domáckom prostredí tamojšej STK veľmi príjemný personál pomohol skontrolovať 7 motocyklov a 5 vozidel – osobných automobilov. Manet, Jawa 250 typ 11, ďalší „pérák" , Dneper 11, Honda 250, priemerne, slušný stav. Všetko sú opakovačky, teda stroje majú niečo za sebou a roky kráse nepridajú. Z noviniek veľmi príjemné prekvapenie Jawa 550 a citlivá renovácia pána Beníka. Príklad ako kvalitne urobiť aj malý lacný motocykel. Ďalej predvojnová ČZ 500 s postranným vozíkom, vrchol pedantnosti a prístupu k renovácii „veterána", príklad reštaurovania a zachovania dobovej vernosti. Čo bolo čierne je čierne, čo biele je biele, originál Bosch je Bosch, nič viac nič menej, krása. Že je reštaurátorom pán Kohút zasvätenými asi netreba ani hovoriť.  
Na dôvažok ešte treba pripomenúť autá. Praga Baby pána Knolla spolu s novinkou Tatra 12  
a Škodou 450 boli z Mojmíroviec, zo vzdialenejšieho okolia prišli VW „chrobák". Nielen karoséria, ale aj podvozok ošetrený, kde tu malé odchýlky, ktoré sa dajú ľahko odstrániť. Pozoruhodný bol však „jungtajmer"  Mercedes 380 z konca 70. rokov s najazdeným necelými 40 000 km. Vzácny pôvodný stav s nepatrnými stopami používania, žiadne poškodenia, žiadna korózia, chrómy nepoškodené. Perfektný stav, kde – tu ako sa hovorí, patina.
Summa sumárum celkom 60 vozidiel. To bolo na jar.
 
Druhý polčas testácii

Po uplynutí sezóny sú na rade  jesenné kontroly. Tradične sa konajú po autosalóne v Nitre, ale   autosalón bol tento rok zrušený a tak prvá kontrola bola na želanie piešťanského klubu usporiadaná už 10. septembra. Podotýkam, že tzv. jesenné kontroly „opakovačky"  sú zamerané predovšetkým   na opätovné kontroly po uplynutí lehoty platnosti, zväčša po piatich rokoch s platnosťou vždy do 31. decembra. Ale vráťme sa do Piešťan. Na výpadovke na Hornú Stredu hľadáme „stanicu", podľa niekoľkých známych veteránov spoľahlivo mierime do areálu STK. Čo nám pripravili piešťanci? Sú tu samé známe vozidlá (10 ), k tomu     
niekoľko motocyklov (4), V každej skupine je jedna novinka. V automobiloch čerstvo dohotovený Minor – Aero Minor pána Horňáka, správne Romana Horňáka. Jeho brat
pristavil ku kontrole ďalšie 4 vozidlá, všetko známe veteránskej verejnosti. Škoda Felícia skoro ako nová, Ford V 8 obdobne, ba lepšie ako posledne, Humber a Packard V 12 z roku 1935 doteraz bez renovovania. Vozidlá kontrolujeme na brzdovej stolici, všetko je v norme, Packard brzdí ako náklaďák, súmerne, ale na tie hodnoty nikto nemá. Ďalej Aero 30, zdá sa, že tomuto vozidlu sa akosi pozastavil čas. Od poslednej kontroly žiadna zmena k lepšiemu.  Škoda, škoda, aerovka je vďačný „veterán", obľúbený, nenáročný, s karosériou typu roadster, ktorá znesie aj dnes náročné estetické kritériá. Triumph Spifire z Nitry, bezproblémový, technicky výborný, možno menej chrómu pri motore bolo by viac „origoš". Podobne Alfa Romeo Junior. Žiadne poškodenia, na sedadlách stopy používania, akurát taká správna patina. Prekvapenie bolo z tej istej kuchyne, Innocenti Mini vylepšený autíčkami, nálepkami, širokými pneumatikami na športové využitie na širokých diskoch. Nálepôčky, autíčka, pri nich máme zmiešané pocity. Ale tie kolesá, to je vážna vec, tými sa rozhodí predsa celá geometria prednej nápravy. Podstatne sa tým mení polomer, okolo ktorého sa natáčajú riadiace kolesá v zákrute. Je to potrebné doriešiť, menia sa jazdné vlastnosti  (na tému kolesá a geometria prednej nápravy pripravéme samostatný článok). Autá máme za sebou a sú tu motocykle. Máme tu dve NSU 351 OT s prekrásnym štvortaktovým zvukom, k tomu dve „dékávky". Samozrejme dvojtaktové, z toho jedna novinka DKW 200. Celkový dojem - nadpriemerne pripravené vozidlá, ústretový technik a vedúci a ak doriešime stenu na fotografovanie, je to miesto, kde sa môžu vykonávať kontroly celého regiónu. Voľný čas do určenej kontroly využívame v Žiline 24. septembra. Žilinčania majú dobré vzťahy s STK na ceste smerom k Strečnu. Za príjemného teplého počasia začíname kontrolu vozidiel Opel 1.2 pána Jatyela, nasleduje Porsche 911 T, znovu Porsche 911, Pontiac Six, Chevrolet Corvette, Aero 30 a Aero 662 zo žilinského klubu historických vozidiel. Celkom 7 automobilov.
 
Úroveň stúpa
 
Na druhý deň nám Bratislava na Panónskej ceste pripravila riadne prekvapenie, rekord v počte kontrolovaných vozidiel. Znovu od 8. hodiny v pravidelných intervaloch prichádzali majitelia automobilov a motocyklov. Začnime motocyklami: Skútre Taran 125, Čezeta 175, Jawa 250 – „pérák", Honda CB 350 F, BMW R 75 a K 750, všetko končiace platnosti, teda opakované kontroly. Perfektný stav „péráka" a Hondy pána Ďurmeka, niet čo dodať, pri každej kontrole sú lepšie a lepšie. Veľmi dobrá Čezeta a BMW, stále sa vylepšujúci Tatran 125 a „prípravou" na kontrolu skôr znehodnotený ako vylepšený motocykel K 750. Pri automobiloch je tu celá plejáda rôznych výrobných značiek. Pán Nikitin, to je Kissel, Ford Eifel, M.G. TA a Mercedes 170 V. Ďalej prichádzajú IFA F 9 a EMW 340 – výrobky DDR. Á, zabudol som, už od rána sú tu skvosty, Tatra 87 po práve skončenom reštaurovaní a JEEP Willys, obe vozidlá z Marianky priviezol nový člen komisie, pán Vávra. Tatra je úžasná, Willys je stroho krásny, na linke bez problémov, radosť pracovať. Ďalšiu premiérovú novinku priviezol znovu pán Odzgan. Je to niekoľko rokov pripravovaný, ako inak americký Lincoln vo vyhotovení kabriolet. Nádhera. V príprave však šliapu na päty Lincolnu dve zhodou okolnosti zelené vozidlá, Ford Mustang a Volvo P 1800S. Vrch a spodok pripravené, technicky bez chýb. Krásne, ozdoby každej akcie, ale máme tu novinku. Skutočne zriedkavo kontrolujeme vozidlá východného bloku a teraz je tu Moskvič! Čítate dobre Moskvič, model 407 a stav je vynikajúci. Nielen lak a chrómovanie, ale tiež detaily. Originálne „ruské" skrutky, podložky a drobnosti. Kde ich získať, o tom by vedel renovátor pán Horný rozprávať. A ešte nie je koniec, je tu Tatra 12, tu je potrebné čo – to naprávať. A ešte Cadillac Coupe de Ville, Cadillac Sedan de Ville, Maxwell, Alfa Romeo Montreal, Isetta, M.G.Midget , Jaguar XK 120. Čo vozidlo, to pojem. Ale čo je podstatné, čo vozidlo, to historické vozidlo. Posledným je Volga GAZ 21, zachovalé vozidlo s dobrým (relatívne) exteriérom, zachovalým interiérom a nepripravenou spodnou časťou. Celkom v jednom dni 27 vozidiel. Komisári aj pán Vincek melú z posledného a snívajú doma o papučovej kultúre, ale celkový stav vozidiel ich veľmi príjemne prekvapil. V Bratislave, okrem niektorých vozidiel, je všetko ostatné nad priemerom. Klobúk dolu!
25.9. 2010 je termín určený pre Trnavu. Prevládajú motocykle – stav výborný. Jawa 500 OHC, znovu Jawa 500 OHC a do tretice Jawa 500 OHC – všetky vynikajúce. K tomu vojenský Zündapp KS 750, BMW R 11 a Ogar 4. A ešte novinka Jawa 250 typ 11, stav – veľmi dobrá renovácia. Autá boli zastúpené značkami Aero 30, GAZ-UAZ, Triumph Spitfire, Praga Piccolo a na záver Buick Eight neslávne známy svojimi brzdami v Trnave prekvapil. Čo prekvapil, doslova šokoval. Súmernosť bez rozdielu – rozdiel 0 %! Brzdy fungovali absolútne presne. Poklona patrí mechanikovi – ten sa skutočne vyznamenal. V kalendári máme október, v tomto mesiaci máme plánované kontroly už len v Banskej Bystrici a Košiciach. Košice nepotrebujú predlžovať kontroly, vzdávajú sa svojho termínu, Na Bystricu sa pripravujeme, aj keď avizované počty sú malé,  termín je však určený skoro rok. Kontrola teda v uvedenom termíne bola uskutočnená. Medzitým komunikujeme s klubmi v Turzovke a v Ružomberku, vybavia priestory a bude kontrola pre ich klub. Logické, načo chodiť do Bystrice, keď je to z druhej strany kopca. Dohodnuté. Urobíme 15.10 Turzovku, a to v Bytči a 22.10. Ružomberok. Na druhý deň máme plánovanú Bystricu. V Bytči sme už boli, hneď pri čerpačke je známa kontrolná stanica. Príjemný vedúci a nám pridelený technik nás vítajú, vzápätí známy hluk starých motorov avizuje príjazd výpravy turzovčanov. Walter Junior, Praga Baby, Škoda známa ako „tudor, Hillman a premiérový FIAT 850. Posledná prichádza známa hasička Škoda 505 z roku 1925. Nasleduje osvedčený scenár, kontrola výrobných čísiel, svetlá, brzdy, kontrola spodku a záverečné dokumentačné fotografovanie. Pripravené vozidlá linkou prechádzajú bez problémov, svetlá sa dolaďujú na mieste. Na záver pán Dlhopolček opraví defekt svojho Waltra a lúčime sa.  STK Ružomberok je na ceste vedúcej do Tatier, je slnečno a na október príjemne teplo. Sme prví, máme náskok, ale vzápätí prichádzajú domáci. Dohodneme s vedúcim postup kontroly a už to fičí. Motorky brzdí sám, autá zasa technik. Všetko je OK. Akurát pri kontrole bŕzd DKW 700 sa vozidlo pre úzky rozchod zmestilo na valce len tak-tak. To však bola len rozcvička. Kontrolný kanál je dimenzovaný na dnešné vozidlá a tak rozchod DKW spôsobuje, že vozidlo každú chvíľku už – už vidíme na dne. Potrebujeme sa však presunúť na koniec, kde je kontrolné stanovisko pre kontrolu náprav. Kanál sa však zdá aspoň 100 m dlhý, riadi technik a ten to má síce v oku, ale tŕpneme však všetci  až do konca. Pripomínam, že spolujazdkyňa pána Zrubáka sa na ten transport po hrane kanála nevydržala pozerať a hneď na začiatku nás opustila. Prišla, až keď sme vozidlo fotografovali na voľnom priestranstve, už s úsmevom. Škoda „tudor" nemal problémy ani s brzdami, ani s kanálom, obdobne Volvo 164. Motocykle mali inú brzdovú stolicu a tam to šlo ako po masle. 3 manety M-90, Jawa 250 špeciál, Jawa 175 spolu 5 motocyklov v štandardnom stave. Jawa 175 nachystaná ako novinka. Ostatné už poznáme. Presúvame sa do Banskej Bystrice, kde 23. októbra budeme kontrolovať podľa prihlášok 6 vozidiel. Ráno, už je poriadne chladno, máme pripravené tri motocykle a tri automobily. Okrem jedného motocykla je všetko kontrola po piatich rokoch. Automobil Praga Piccolo – stav zotrvalý po poslednej kontrole, staršia renovácia, už je vidieť pôsobenie času. Anglický roadster M.G. typ A - veľmi dobré, Fiat 500 už potrebuje drobné opravy na podvozku, na gumových dieloch sa podpísal tiež zub času. Najstarší kontrolovaný motocykel – vzácny Premier A 2 – kvalitná renovácia bez zmien, BMW R 51 – obdobný stav a už spomenutá premiéra Jawa 250 typ 11 – profesionálna renovácia s použitím typických replík. Vnútri firmy Donivo je príjemne teplo, ale vonku pri fotografovaní je zima. Sme radi, že jesenné kontroly prebehli v príjemnom počasí, končíme kontroly roka 2010. Omyl, ešte sa ozvali „spišiaci". Tiež im končia lehoty platnosti, ale akosi čakali na nejaký termín, až ho... Dobre, tak ešte jedna kontrola, počasie je ako tak v norme, nie je pod mrazom, len trošku popŕcha. Dohodnutí sme o 13.00 hod v Spišskej Novej Vsi na tamojšej STK. Presne o 13.00 sme v areáli, vozidlá sú nachystané. Na tejto STK sme robili kontrolu niekoľkokrát, osadenstvo STK nadŕža „veteránom", atmosféra je príjemná. Kontrola 6 motocyklov a jedného automobilu – mimochodom najstaršieho Citroena 2 CV na Slovensku – prebieha celkom rutinne. Svetlá, brzdy, podvozok – to je v hale, vonku čísla, detaily a fotografovanie. Stmieva sa, končíme, je koniec. Končí, dúfame, jesenná kontrola historických vozidiel 2010. Celkom aj s jarnými vozidlami 169 kusov. Za celý rok je to len vypísať údaje do 169 preukazov, vypísať 9250 údajov v rubrikách, 507 vytlačených protokolov. Napísať adresy aspoň na 150 poštových obálkach...pošta... foto...Neplačem, len konštatujem. Tak aký bol rok 2010? Z pohľadu komisie pokrok k lepšiemu, drvivá väčšina dobre pripravených vozidiel, kvalita má stúpajúci trend a to je povzbudzujúce.